Słowo “kino” zazwyczaj kojarzy się z komfortowym fotelem w ciepłej sali. Sala, nawet jeżeli duża, multipleksowa, urządzona tak, aby sprawiać przytulne wrażenie. Lub być może mała, kameralna sala, z unikatowym klimatem. Jednak istnieją kina, która wyrywają się z tego schematu. Mowa tu o kinach plenerowych i samochodowych.
Kino samochodowe jest typem kina plenerowego. Na pewno kojarzysz ten charakterystyczny wynalazek z amerykańskich filmów – nastolatkowie w wielkich, kanciastych samochodach stojący na rozległym placu, przed wielkim ekranem, na którym wyświetlany jest film. Kina samochodwe są isotną częścią amerykańskiej kultury i to właśnie tam został opatentowany tego typu przybytek. Nastąpiło to w 1932 roku, jednak ta data nie jest początkiem historii kina samochodowego. Za pierwszy taki obiekt można uznać otwarty w 1915 roku Theatre de Guadalupe w Nowym Meksyku. Z kolei w 1921 roku w Teksasie Claude V. Caver otworzył pierwsze kino samochodowe na terenie Stanów Zjednoczonych. Od tego momentu oglądanie filmów z kabiny własnego samochodu stawało się w USA coraz bardziej popularne.
W ten sposób docieramy do wspomnianego roku 1932, kiedy to Richard M. Hollingshead, Jr. po przeprowadzaniu szeregu testów, uwzględniajacych m.in. nagłośnienie, opatentował kino samochodowe (dive-in theater, drive-in cinema). Pierwszy obiekt otworzył w następnym roku w New Jersey. W kolejnych powstawały kolejne, jednak na prawdziwy boom kina samochodowe musiały jeszcze poczekać. Nastąpił on w latach 40., 50. i 60. XX wieku i był wynikiem rosnącej popularności samochodów, jak też zmian urbanistycznych – coraz więcej osób decydowało się na przeprowadzkę z miasta na przedmieścia. Własny samochód stał się symbolem amerykańskiego stylu życia, a wraz z nim kina samochodowe zaczęły przeżywać rozkwit.
Mimo że z amerykańskich filmów kina samochodowe mogą się nam kojarzyć jako miejsca głównie przyciągające zakochanych nastolatków, w rzeczywistości główny target był inny. Fakt, iż były one popularnym miejscem na randki, jednak nieformalna atmosfera, świeże powietrze oraz dostęp do własnej przestrzeni w samochodzie sprawiły, iż bardzo chętnie korzystały z nich rodziny z dziećmi. Z tego względu stopniowo kina zaczęły być rozbudowywane o dodatkowe atrakcje, takie jak place zabaw czy pola do mini golfa, co w praktyce zmieniło je w miejsca piknikowe.
Schyłek popularności kin samochodowych rozpoczął się w późnych latach 60. Miało na to wpływ kilka czynników, a głównie coraz lepsza jakość domowych zestawów TV (w tym upowszechnienie się kolorowych odbiorników). Kina drive-in stawały się coraz mniej dochodowe. Część z nich próbowała się ratować wyświetlając pornografię. Z miejsc familijnych zmieniały się w coraz bardziej podejrzane przybytki. Gdy w latach 80. zaczęły szybko rosnąć ceny gruntów, rozległe place zajmowane przez kina samochodowe zostały przeznaczone na sprzedaż i zmieniono sposób ich użytkowania.
Wraz z rozwojem technologii pojawiły się nowe możliwości przywrócenia popularności kin samochodowych. Te, które funkcjonują obecnie (a nie jest ich mało, bo ponad 500 w Stanach Zjednoczonych) bywają wyposażone w ekrany LED, a dźwięk jest odtwarzany bezpośrednio z systemów audio w samochodach. Niespodziewanym sojusznikiem kin drive-in okazała się pandemia koronawirusa – ograniczenie zgromadzeń uniemożliwiło korzystanie z tradycyjnych kin, za to z samochodowych nie, przez co odnotowały one ogromny wzrost zainteresowania.
W Polsce kina samochodowe są raczej ciekawostką niż mocnym, kultturowym trendem. Działają jednak i robią się coraz popularniejsze, chociaż większość z znich funkcjonuje w modelu objazdowym, czyli nie są związane z jednym miejscem. Ze względu na pogodę sezon na kina samochodwe rozpoczyna się w maju. Podobnie sytuacja ma się z kinami plenerowymi, otwieranymi zazwyczaj w okresie wakacyjnym, głównie w turystycznych kurortach.
Tagi: biuro nieruchomości Gdynia